Ստեփանակերտ
ՀՀ արտաքին գործերի նախարարությունը անսպասելիորեն կտրուկ արտահայտվեց Իսլամական համագործակցության կազմակերպության նախարարական նիստում՝ Փաշինյանի Կոստանդնուպոլիս կատարած այցից բառացիորեն մեկ օր անց ընդունված հռչակագրի և բանաձևերի վերաբերյալ։
Չնայած կատեգորիկ տոնին և հայտարարություններին, որ «մարդու իրավունքների պաշտպանության քողի տակ «Արևմտյան Ադրբեջանի» վերաբերյալ թեզերը Ադրբեջանի հստակ տարածքային պահանջն են Հայաստանի Հանրապետության ինքնիշխան տարածքի նկատմամբ», ԱԳՆ-ն կրկին հաստատեց, որ «Արևմտյան Ադրբեջան են՝ Ղազախը, Թովուզը, Աղստաֆան, Գեդաբեգը, Դաշքեսանը, Քելբաջարը, Լաչինը, Կուբաթլուն, Զանգելանը և Նախիջևանը»։ Նախկին ԼՂԻՄ-ը, ըստ երևույթին, արևմուտքում չէ, ուստի այն չի հիշատակվել։
Սակայն նույնիսկ այն, ինչ թվարկեց Արտաքին գործերի նախարարությունը, լիովին հակասում է նույնիսկ Ադրբեջանի Սահմանադրությանը։ Մասնավորապես, խոսքը Նախիջևանի մասին է, որը, ըստ 1921 թվականի Կարսի պայմանագրի, Հայկական ինքնավար հանրապետություն է, որը ժամանակավորապես փոխանցվել է Ադրբեջանին՝ Թուրքիայի պրոտեկտորատի ներքո։ Ինչպես որ Կարսի, Արդահանի և Արարատ լեռան շրջանի հայկական տարածքները փոխանցվել են Թուրքիային ռուս-թուրքական Կարսի պայմանագրով և ոչ մեկի կողմից չեն ճանաչվել որպես նրա ամբողջականության մաս։ Պատահական չէ, որ հիմա Ալիևը ցանկանում է Նախիջևանի Սահմանադրությունից հեռացնել Կարսի պայմանագրի մասին հղումը, իսկ Թուրքիան մտադիր է ընդունել Սահմանադրություն, որտեղ կնշվի, որ սահմանները որոշվում է Թուրքիայի ժողովրդը, այլ ոչ թե միջազգային պայմանագրերը։
Իսլամական համագործակցության կազմակերպության բանաձևերից, որտեղ Հայաստանը անվանում են «Արևմտյան Ադրբեջան» և խոսում են ադրբեջանցիների «վերադարձի» անհրաժեշտության, և ՀՀ ԱԳՆ հայտարարությունից հետո, Բաքվի արտաքին գործերի նախարարությունը փաստացի հայտարարեց, որ Հայաստանի ԱԳՆ հայտարարությունը հանգեցնում է խաղաղության գործընթացի ձախողմանը։
Իրականում, Փաշինյանի Կոստանդնուպոլիս կատարած այցից հետո ակնհայտ դարձավ, որ «խաղաղության գործընթացը», ինչպես այն ներկայացվում է Հայաստանի ներկայիս կառավարության կողմից, ձախողվել է։ Բաքուն չի ստորագրում «խաղաղության» համաձայնագիրը և կրկին պահանջում է Զանգեզուրի միջանցքը, ԻՀԿ-ն, ներառյալ Թուրքիան, լիովին Ադրբեջանի կողմն է, իսկ Փաշինյանն ասում է, որ մտադիր է բացել «խաչմերուկը», թեկուզ Բաքուն այն կանվանի «միջանցք»։
Մեկ այլ գործոն է Իրանի և Իսրայելի միջև 12-օրյա պատերազմի «ավարտը», որի մասին այսօր հայտարարեց Դոնալդ Թրամփը։ Եթե պատերազմն իսկապես դադարեցվի, ապա Մեղրիի ճանապարհի ուժային գրավման հավանականությունը որոշ չափով կնվազի, բայց «Զանգեզուրի միջանցքի» վերաբերյալ Իրանի վրա դիվանագիտական ճնշման հավանականությունը կմեծանա։
«Խաղաղության գործընթացի և խաչմերուկի» ֆիասկոյի համատեքստում Հայաստանի կառավարությունը կամ պետք է ավարտին հասցնի «բարձրացված ձեռքերի» և կապիտուլյացիա քաղաքականությունը, կամ փնտրի նոր գաղափարախոսություն։
Կառավարությանը մոտ ճամբարում «ռուս-թուրքական սահմանը հայ-թուրքական սահմանի վերածելու» մասին քննարկումները ցույց են տալիս, որ ընտրվել է առաջին տարբերակը, և Հայաստանը մտադիր է “ճանաչել” անօրինական Կարսի պայմանագրով գծված սահմանները՝ առանց այդ պայմանագիրը չեղյալ հայտարարելու կամ երկարաձգելու։ Երևանը նույնպես հասկանում է, որ սա խաղաղության և ինքնիշխանության երաշխիք չէ, բայց այդպիսին է գաղափարախոսությունը։
Մեկ այլ տարբերակ է, եթե Հայաստանը վերադառնա իր անկախության ակունքներին, պնդի Հայաստանի և Արցախի վերամիավորման 1989 թվականի դեկտեմբերի 1-ի որոշման և Կարսի պայմանագիրը ուժը կորցրած լինելու վրա։
Արցախի ժողովրդի իրավունքների պաշտպանության խորհուրդը այս առումով անսպասելի առաջարկ է արել.
Հայաստանյաց Առաքելական Սուրբ Եկեղեցուն, Մեծի Տանն Կիլիկիո կաթողիկոսությանը, Սփյուռքի բոլոր կազմակերպություններին, արցախյան և հայաստանյան հասարակական կազմակերպություններին ու քաղաքական ուժերին, Արցախի իշխանություններին և համայն հայ ժողովրդին՝ Միավորվել Արցախի գաղափարի շուրջ և Արցախի հարցը դարձնել ՀԱՄԱՀԱՅԿԱԿԱՆ ՕՐԱԿԱՐԳ։
Իր հերթին, Արցախի նախկին պետական նախարար Արտակ Բեգլարյանը հայտարարել է.
ՀՀ իշխանությունները, ոտնահարելով Արցախի ժողովրդի ինքնորոշման և, այնուհետև, հավաքական վերադարձի իրավունքները, ստացան «Արևմտյան Ադրբեջանի» հայեցակարգն ու ադրբեջանական տարածքային նկրտումները:
Կրակից վախեցողը վերջում կրակն է ընկնում, եթե չի էլ ցանկանում սովորել կրակը հանգցնելու կամ գոնե կառավարելու հմտություններ:
«Արար» հիմնադրամի կողմից անցկացված հարցման արդյունքների համաձայն՝ Հայաստանի քաղաքացիների ճնշող մեծամասնությունը Արցախի խնդիրը համարում է բաց և ասում, որ առանց դրա լուծման խաղաղությունն ու երկարաժամկետ կայունությունը անհնար են։